Betrokkenheid van kinderen meten? - doe de LijF
Meer weten?
Uitproberen in jouw groep?
Stuur een reactie >> helemaal onderaan deze pagina
Klik op de plaatjes voor een vergroting
Hieronder de PPT van de LijV. Daarmee krijg je een goede indruk van de mogelijkheden.
Dat betrokkenheid van kinderen tijdens de les belangrijk is behoeft geen betoog.
Maar ...... Hoe meet je die betrokkenheid van kinderen?
Dat kun je doen door vragen te stellen naar leergemak en leerplezier.
Voor groep 3 en begin groep 4 zou je kunnen overwegen de leerkracht die vraag te laten invullen. Onderzoek wijst echter uit dat leerkrachten dat heel lastig vinden.
Immers, je neemt bijna altijd de scores van de leerling mee in de beoordeling.
Beter is het daarom de leerling die lijst in te laten vullen. Te beginnen met Eind groep 4.
Dat gaat heel gemakkelijk en kost weinig tijd (5 minuten).
- je print de vragenlijst (+ vouw het blad dubbel)
- laat je de vragenlijst afnemen door de IB-er dan loop je misschien minder kans van gewenste antwoorden.
- vul tenslotte de lijst (excel formulier) in.
- de ingevulde lijst is een mooi aanknopingspunt voor een gesprek met de leerling:
ik zie... klopt het dat... wat moet er volgens jou gebeuren om .... wat ga je doen... wat wil je leren .... wie helpen je daarbij... wanneer ben je tevreden....
- voer daarom een kindgesprek ! (en daarover is ook veel informatie op internet te vinden).
Reactie plaatsen
Reacties
Als school willen we meer grip krijgen op de betrokkenheid en specifiek het leergemak/leerpijn van onze leerlingen binnen onze OgO-methodiek. We zouden de LIJV-meter daarom graag willen uitproberen.
Vriendelijke groet,
Debbie van der Hoorn
Net als vorig jaar wil ik graag de betrokkenheid in kaart brengen. Graag wil ik in kunnen loggen.
Als MT hebben wij OPO geïmplementeerd op onze scholen. Aandachtspunt is nu het meten van de betrokkenheid. graag zouden we de LijV uit proberen.
Wij zijn op school aan de slag gegaan met de implementatie van OPO en willen graag in de respons op instructie de betrokkenheid per vakgebied meenemen. Om die reden doen we graag mee met de pilot .
Graag zou ik deel willen nemen aan dit onderzoek . Ik ben o.a. leerkracht in een fulltime HB groep en wil dit graag voor mijn groep in kaart brengen. Met vriendelijke groeten Dea Steen
Dag (meester;) Harrie,
Als intern begeleider en specialist begaafdheid zou ik graag de digitale LIJV-meter willen uitproberen (pilot enkele kinderen).
Alvast dank voor het delen van de benodigde info/inloggegevens en voor het bieden van de mogelijkheid tot deelname aan dit interessante initiatief.
Met vriendelijke groet,
Karin
Dag Harrie,
ik heb je naam doorgekregen van Wijnand Gijzen. Regelmatig overleg ik met Wijnand over de implementatie van Opbrengstgericht Passend Onderwijs. Een van de responzen op instructie is betrokkenheid. Het lukt me nog niet om de antwoorden van leerkrachten/leerlingen op te slaan in de Exelsheet. Heb je een tip? Kun je me daarbij helpen? Dank voor een reactie!
Met een hartelijke groet,
Voor nu gezellige dagen en alvast goede wensen voor 2019!
Peter Derks
(info@peterderks.nl)
Beste Harry,
Ik wil graag de lijv-meter gebruiken voor mijn AB-leerlingen. Ik ben ambulant begeleider bij PPO (SWV) in Rotterdam. Paul van Ulft (echtgenoot), ib’er in Rotterdam is heel enthousiast en ik vind het erg interessant om uit te proberen. Mag ik het wachtwoord?
Met hartelijke groet,
Annette Dalhuisen