Tafels dreunen


Kernwoord: de koppeling (som - antwoord)

 

Automatiseren van sommen t/m 20, t/m 100 is heel belangrijk.

Ze vormen de basis voor het hogere rekenen. Dit geldt ook voor het automatiseren van de tafelsommen t/m 10.

 

Het is belangrijk dat de kinderen de HELE tafelsom op blijven zeggen.

Sommen en Antwoorden blijven dus aan elkaar gekoppeld.

Ik merkte dat leerkrachten vaak alleen de antwoorden van tafelsommen door leerlingen laten zeggen.

De koppeling som-antwoord raakt op de achtergrond. Die koppeling is juist zo belangrijk voor het automatiseren (m.n. ook voor hoogbegaafden - die automatiseren niet interessant vinden en eigen, vaak te lange, strategieën bedenken).

.

Daarom ben ik bezig geweest met het maken van een PowerPoint die de leerkracht op het digibord kan laten zien.

         

 

Het klinkt ouderwets, maar leerlingen vinden het nog steeds leuk om tafels te dreunen.

Je kunt het spannend maken door telkens antwoorden van de tafelsom weg te halen en vervolgens de tafel weer helemaal op te zeggen.

Een goede en leuke afwisseling bij het automatiseren van tafels.

 

Onderaan de pagina twee PowerPoints (om gratis te downloaden).

 

Individueel oefenen?

Dat kan ook met het principe van

- verdubbelen  - halveren

- buursommen

- zie afbeelding hieronder

 


Tafels 1 5 Update Beveiligd
PowerPoint – 147,7 KB

Al meer dan 500 keer gedownload!!

Om de PP te starten druk je op de F5 knop van je computer

Tafels 1 12 Update Beveiligd
PowerPoint – 310,6 KB

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.