Spiekkaart
Spiekkaarten - rekenen
Een handig rekenmaatje voor alle kinderen
Voor wie?
Een spiekkaart is bedoeld voor een kinderen die:
- niet of nauwelijks komen tot automatiseren
- tafels en sommen t/m 20 blijven erg moeilijk
- de sommen uitrekenen op één zelfde manier
- het plaatje ondersteunt de rekenhandeling
- de spiekkaart geeft het steuntje in de rug
- de kaart ondersteunt de uitleg van de leerkracht
- behoefte hebben aan één duidelijke strategie
- gebaat zijn bij visuele ondersteuning
- behoefte hebben aan zekerheid (doe ik het wel goed?)
- nieuwe leerstof aangereikt krijgen
Spiekkaarten rekenen:
- niet alleen voor kinderen die moeite hebben met het rekenen, maar voor
iedereen die wel een steuntje in de rug kan gebruiken
- handig te gebruiken als ondersteuning bij nieuw aangeleerde rekenstof
- waar alle kinderen van de groep mee werken zodat niemand zich een
uitzonderling voelt.
- voor kinderen van groep 3 t/m 8
Wat is het doel?
- bevorderen van het zelfvertrouwen van de leerlingen
- ik kan het
- ik kan het zelf
- ik maak de sommen goed
- ik maak de sommen nu veel sneller
- ik heb mijn werk af
- bevorderen van de zelfstandigheid van leerlingen
- bevorderen van de motivatie van de leerlingen
- bevorderen van het rekentempo
Hoe werk je met de Spiekkaarten?
- Selecteer de kaarten (in overleg met de leerling) die handig zijn
- Doe de geselecteerde kaarten in een apart doorzichtig mapje
- Twee kaarten zijn direct zichtbaar (voor- en achterkant van het mapje)
- Gebruik de kaarten ook als ondersteuning bij nieuw aangeleerde rekenstof
Lees hieronder wat prof.dr. Annemie Desoete over de Spiekkaarten schrijft (hoogleraar universiteit Gent)